Konferencja „Mikropoświadczenia: Od uniwersytetu do gospodarki opartej na umiejętnościach” – 21 października 2025 r. w Gdańsku.

W konferencji wzięły udział przedstawicielki Biura Dydaktyki i Jakości Kształcenia – Angelika Chęcińska oraz Agnieszka Gierok. Celem konferencji było wskazanie roli mikropoświadczeń w nowoczesnym systemie kształcenia i ich znaczeniu dla rynku pracy.

W dobie transformacji rynku pracy i rosnącego znaczenia uczenia się przez całe życie (lifelong learning), mikropoświadczenia stają się innowacyjnym rozwiązaniem wspierającym rozwój kompetencji. Uczelnie i instytucje edukacyjne coraz częściej wykorzystują je do tworzenia elastycznych, nowoczesnych ścieżek kształcenia.

Konferencja zgromadziła ekspertów z różnych uczelni i instytucji edukacyjnych, przedstawicieli administracji oraz środowiska biznesowego, co umożliwiło szerokie spojrzenie na temat mikropoświadczeń, jako narzędzia wspierającego elastyczne ścieżki rozwoju zawodowego i lepsze dopasowanie kompetencji absolwentów do dynamicznych potrzeb rynku pracy.

Konferencję uroczyście otworzyli Dyrektor Generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji – Mirosław Marczewski, oraz Prorektor ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego – dr Ewa Szymaczak, prof. UG

Dr hab. Jakub Brdulak, prof. SGH i reprezentant Polskiej Komisji Akredytacyjnej, rozpoczął konferencję jako pierwszy prelegent wykładem zatytułowanym „Mikropoświadczenia w zintegrowanym systemie akademickim. Perspektywa polska – nadzieje i wyzwania”. W swoim wystąpieniu podkreślił znaczenie współpracy pomiędzy uczelniami, instytucjami publicznymi oraz przedstawicielami sektora prywatnego, jako kluczowego czynnika umożliwiającego skuteczne rozwijanie tego innowacyjnego obszaru kształcenia.

Podczas pierwszego panelu dyskusyjnego zatytułowanego „Mikropoświadczenia w praktyce akademickiej” doświadczeniami ze swoich uczelni podzieliły się: mgr Jolanta Urbanikowa (Uniwersytet Warszawski), dr inż. Agnieszka Schwalbe-Tiszbierek (Politechnika Opolska) oraz mgr Magdalena Sawicz (Uniwersytet Gdański). W dyskusji aktywnie uczestniczył również Michał Nowakowski, przedstawiciel Instytutu Badań Edukacyjnych.

W drugim panelu ekspertki z Politechniki Łódzkiej – dr inż. Dorota Piotrowska, prof. PŁ, mgr Agata Kostrzewa oraz mgr Magdalena Drabek-Glapińska zaprezentowały wyniki badań dotyczących gotowości polskich uczelni do wprowadzania elastycznych ścieżek kształcenia.

Kolejne panele poświęcono doświadczeniom i oczekiwaniom studentów wobec mikropoświadczeń oraz ich cyfrowego zastosowania w systemie Europass. Perspektywę z punktu widzenia studentów przedstawili Kamil Bonas (Uniwersytet Warszawski), Alicja Boduch oraz Ignacy Kosmowski (oboje z Uniwersytetu Gdańskiego). Konrad Romaniuk, Koordynator Zespołu Europass w FRSE, omówił możliwości integracji cyfrowych poświadczeń z europejskimi narzędziami wspierającymi mobilność edukacyjną i zawodową (system Europass).

Spotkanie to było okazją do wymiany doświadczeń, poznania dobrych praktyk z innych uczelni. Zdobyta wiedza i doświadczenia będą stanowić cenne wsparcie w dalszych działaniach Biura Dydaktyki i Jakości Kształcenia UO na rzecz doskonalenia oferty dydaktycznej oraz dostosowywania jej do zmieniających się potrzeb edukacyjnych i zawodowych.

Udostępnij post

Przejdź do treści